Založ si blog

Ján Počiatek

minister

Ministerstvo dopravy, výstavby

a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky

Námestie slobody 6, P.O.BOX 100

810 05 Bratislava

 

Vo Zvolene dňa 19.01.2016

Vážený pán minister

Obraciam sa na Vás ako radový občan, na ktorého doľahli niektoré Vaše rozhodnutia, či skôr rozhodnutia ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja pod Vašim vedením. Problém, ktorý ďalej rozpíšem sa dotkol zrejme aj iných občanov a preto sa na Vás obraciam formou tohto otvoreného listu, ktorým Vás žiadam o nápravu veci a zároveň týmto listom hľadám podporu u ostatných podobne dotknutých obyvateľov.

 

V roku 2012 sme sa rozhodli investovať naše rodinné prostriedky do kúpy a rekonštrukcie rodinného domu vo Zvolene v širšom centre mesta. Kúpu tejto nehnuteľnosti sme starostlivo zvažovali lebo sa jednalo o rodinný dom na dosť frekventovanom mieste, ktorého záhrada je v bezprostrednej blízkosti železničnej trate Zvolen – Banská Bystrica. Pred samotnou kúpou som na pozemku strávil nejaký čas, aby som zistil, aký vplyv má premávka na železničnej trati na bývanie v tejto nehnuteľnosti. Prevádzka na železničnej trati nebola v tom čase veľmi frekventovaná a prechádzajúce vlaky spôsobovali hlučnosť v prijateľnej miere. V čase kúpy nehnuteľnosti som si osobne išiel overiť na osobnú stanicu vo Zvolene cestovný poriadok na trati Zvolen – Banská Bystrica. V tom čase premávalo na trati v oboch smeroch v súčte 44 vlakov, z toho boli štyri rýchliky a ostané boli osobné vlaky. V lete roku 2015 sme skolaudovali rekonštrukciu domu a nasťahovali sme sa. Mal som trochu obavy z hlučnosti okolitého prostredia, najmä som sa obával toho, ako bude toto miesto znášať naša šesťročná dcéra. Musím povedať, že prostredie ju nijako nerušilo a mala pokojný spánok..

 

V prvých decembrových dňoch roka 2015 som v médiách zaregistroval informáciu o tom, že do platnosti vstupuje nový grafikon železničnej dopravy. Čakal som s obavami, čo sa od 10.12.2015 stane ale to, čo nastalo od tohto dňa, predčilo aj moje najhoršie obavy..

 

Podrobne k tomu, čo sa zmenilo odo dňa platnosti nového grafikonu. Na trati Zvolen – Banská Bystrica premáva denne v oboch smeroch 70 vlakových spojov, z toho 24 rýchlikov.. Trať je využívaná takmer permanentne. Z regionálnej trate ste zo dňa na deň urobili rýchlostný dopravný koridor a to bez toho, aby ste sa niekoho opýtali, či o to stojí alebo či existuje niekto, koho takáto zmena aj postihuje. Od platnosti nového grafikonu jazdia vlakové súpravy bezohľadnejšie, rýchlejšie, lietajú hore – dole, hlava – nehlava akoby pretekali s časom a úmerne tomu spôsobujú v obytnej zóne aj vyšší hluk a vibrácie. A to všetko sa deje takmer bez cestujúcich. Nerozumiem tomu, pre koho je napríklad potrebné vypraviť na trati Banská Bystrica – Zvolen tri vlaky v priebehu jednej hodiny dňa 24.12. medzi 17,00 a 18,00 hod., teda v čase štedrovečernej večere, keď každý o tomto čase sedí doma so svojou rodinou. Priamo z domu mám možnosť sledovať vyťaženosť vlakov. Akú takú vyťaženosť majú osobné vlaky a to v rannej špičke, ktorá trvá asi dve hodiny a v poobedňajšej špičke, ktorá trvá tiež asi dve hodiny. Rýchliky sú ako tak obsadené v piatok poobede a v nedeľu večer. Nerozumiem tomu, prečo pre pár minút tejto slávy, sú potom spoje nasadzované v plnom rozsahu aj v ostatných dňoch v týždni a tieto vlaky jazdia v tieto zostávajúce dni prakticky prázdne. Je zjavné, že jediným záujmom je realizovať čo najviac vlakokilometrov bez ohľadu na vyťaženosť spojov, bez ohľadu na spoločenskú potrebu a bez ohľadu na to, aké negatívne vplyvy má vlaková doprava na okolie. Toto všetko sa deje za peniaze daňových poplatníkov, ktoré úplne nezmyselne a neefektívne vyslovene končia vo vzduchu.

 

Nenamietam voči osobnej doprave na železnici ako takej. Tento list nie je protestom ani proti cestovaniu zadarmo (hoci osobne s ním nesúhlasím). Namietam nezmyselné nasadzovanie spojov v úplne nepotrebnom rozsahu v prevádzkových časoch, keď to nikomu neprináša žiadny osoh ale len utrpenie.. Do platnosti pôvodného grafikonu železničnej dopravy na trati prechádzalo v čase od 4,00 hod do 6,00 hod. asi šesť osobných vlakov, ktorých hlučnosť bola znesiteľná. Žiadnemu záujemcovi o cestovanie sa dovtedy nestalo, že by musel ostať stáť na nástupišti preto, že sa nezmestil do vlaku. Dnes v čase od 4,00 hod. do 6,00 hod. v čase, keď 90 % obyvateľov Slovenska ešte spí alebo je ešte doma a chystá sa len vyjsť z domu, prejde na trati 6 osobných vlakov a štyri obludy – rýchliky. Pýtam sa pre koho?

Každému rozumne uvažujúcemu človeku, o to viac človeku, musí byť zrejmé, že suma cestujúcich, ktorí na danej trati cestujú, je viac menej konštantná a hoci by ste na trať nasadili dvesto spojov denne aj tak ďalších cestujúcich neprilákate lebo jednoducho ďalší ľudia už nemajú dôvod cestovať (hoc je to aj zadarmo).

Pretože náš štátny prepravca ani nemá dostatok vlakových súprav na naordinovaný grafikon, tak musel pozbierať všetky pojazdné vagóny z odstavných koľají celého Slovenska a asi aj z Česka. Takto je nám denne ponúkaný pohľad na to, čo všetko je ešte schopné jazdy po koľajniciach. Vagóny sú postriekané grafitmi, zaprášené, špinavé, hlučné, ťažké, vŕzgajúce a škrípajúce. Skladba niektorých súprav je až komická.

Na tejto trati takáto frekvencia spojov, takáto prepravná kapacita, takéto rýchlosti a takéto dlhé vlakové súpravy, aké sú určené v súčasnom grafikone ešte zrejme nikdy nejazdili a to ani za čias najrozvinutejšieho socializmu. Mám pochybnosť o tom, či táto trať spĺňa technické parametre pre takú frekvenciu spojov, aké sú na nej realizované,. Rozhodnutia ministerstva a štátneho dopravcu na tejto trati smerujú len k zvyšovaniu kapacity (pre stále rovnaký objem cestujúcich) ale pre zvýšenie kvality cestovania a ani pre zníženie negatívnych vplyvov dopravy na okolie sa neurobilo nič. Nepristúpilo sa k obnove vozového parku a na trati (prepravnej ceste) neboli urobené žiadne opatrenie Používané vlakové súpravy sú z čias súdruha Husáka a trať zostáva v kvalite z čias Franz – Jozefa a tatíčka Masaryka.

Verejnou službou má byť zabezpečenie verejnej dopravy cestujúcej verejnosti v takej miere, aby malo obyvateľstvo možnosť dopraviť sa k základným životným potrebám (škola, lekár, nemocnica, obchod so základnými potravinami). Verejnou službou určite nie je poskytnutie takej prepravnej kapacity, že potenciálny cestujúci má možnosť vycestovať v priebehu dňa za verejné prostriedky z miesta B do mesta Z každých 15 minút. Ako k tomu príde obyvateľ obce na juhu Stredného Slovenska, ktorý má dostupné zo svojej obce za 24 hodín len jedno autobusové spojenie v pracovný deň do okresného mesta a vo víkendový deň nemá žiadnu možnosť využitia verejnej dopravy.

Uvediem konkrétne výhrady k jednotlivým typom vlakovej dopravy, a žiadam Vás o zváženie vykonania opatrení na zlepšenie situácie. Uvedomujem si reálny existujúci stav, preto nenavrhujem opatrenia, ktoré by mali za následok okamžité zásahy do súčasného platného grafikonu v tom zmysle, že by sa hneď mali rušiť spoje. Žiadam Vás o zváženie opatrení do budúcnosti a realizáciu takých opatrení v súčasnosti, ktoré nebudú znamenať rušenie spojov.

 

Osobné vlaky – malé ľahké vlakové súpravy (motorové jednotky): Vykonávajú osobnú dopravu Banská Bystrica – Zvolen a späť.  Vskutku vykonávajú dopravu vo verejnom záujme, pretože zabezpečujú dopravné spojenie pre všetky obce na dotknutej trati Z osobnej skúsenosti môžem konštatovať, že preprava s nimi je pre cestujúcich pohodlná. Na okolie majú minimálny negatívny vplyv.

Osobné vlaky – súpravy tvorené rušňom a ťažkými vagónmi :

Na zmienenej trati zabezpečujú spojenie Zvolen – Banská Bystrica a späť, niektoré zabezpečujú spojenie Brezno – Banská Bystrica – Zvolen. Vlakové súpravy sú tvorené vagónmi najrôznejšieho druhu a kapacity. V žiadnom prípade však medzi týmito vagónmi nie je ani jeden mladší ako dvadsať rokov. Veku súprav zodpovedá aj ich technický stav. Takýto spôsob cestovania by sme mali vidieť a využívať už len v rámci „retro“ dní na železnici, žiaľ tieto súpravy sú ešte stále základným prvkom osobnej železničnej dopravy.

Rýchliky :

Rýchliky ma vlastne dostali do takého rozpoloženia, že som začal písať tento list. Do decembra 2015 som ani nevnímal, že nejaké rýchliky na trati Zvolen – Banská Bystrica jazdia. Od 10.12.2015 som sa poriadne nevyspal. Chápem, že krajské mesto chce mať rýchlikové spojenie s hlavným mestom ale prečo hneď deväť párov súprav po 8 vagónov s kapacitou 800 ľudí? A prečo prvý ranný spoj o štvrtej a posledný vracajúci sa o dvadsiatejtretej hodine? Osemnásť krát denne zažívame zemetrasenie. Prejazd takej dlhej súpravy sa rovná hluku štartujúcej stíhačky a trvá doslova nekonečne dlho. Vo vlaku s kapacitou 800 ľudí sa vezie v priemere dvadsať ľudí a kvôli týmto dvadsiatim ľuďom sa vypravuje vlak s kapacitou 800 ľudí, ktorý celý váži cca 350 ton.. V sobotu jazdí len o jednu súpravu menej a v jazdiacich súpravách sa v tento deň nevezie nikto.

 

Ešte na dôvažok pár postrehov: V meste Zvolen sú tri úrovňové železničné priecestia. Na každom sa závory spúšťajú asi 90 krát denne. (70 spojov, plus nákladné vlaky a obslužné činnosti). Mestská časť Podborová vrátane vojenského objektu sú prístupné len cez jediné úrovňové železničné priecestie. Takmer sto krát denne je táto časť mesta na krátky čas odrezaná od ostanej časti mesta.

 

Nemocnica s poliklinikou vo Zvolene sa nachádza tiež za železničným priecestím a bežne sa stáva, že sanitky rýchlej zdravotnej pomoci stoja so zapnutými majákmi pred spustenou železničnou závorou a musia počkať kým prejde vlak, ktorý prakticky nikoho nevezie. Zrejme sa musí stať tragédia, aby si niekto uvedomil nezmyselnosť nasadzovania zbytočne veľkého počtu vlakových spojení na tejto trati.

 

V ranných a poobedňajších hodinách kvôli spusteným závorám kolabuje aj cestná doprava, v meste Zvolen, pretože od železničného priecestia sa vytvárajú kolóny áut, ktoré siahajú aj cez ďalšie dve križovatky.

 

V médiách bola publikovaná informácia o tom, že rezort dopravy pripravuje verejnú súťaž na prevádzkovateľa rýchlikov na trase z Bratislavy do Banskej Bystrice. Pred tým ako budú definitívne špecifikované požiadavky na prevádzku týchto spojov, žiadam, aby vyhlasovateľ súťaže teda rezort dopravy dôkladne zvážil všetky okolnosti prevádzky tejto dopravy a konzultoval so všetkými dotknutými orgánmi, obcami a osobami okruh podmienok, ktoré by mal budúci prevádzkovateľ splniť. Žiadam Vás, aby ste si pri vyhlasovaní tejto súťaže uvedomili, že vyberáte prevádzkovateľa nie len pre cestujúcu verejnosť. Vyberáte prevádzkovateľa aj pre všetkých obyvateľov žijúcich v okolí tejto železničnej trate a to aj v obciach, v ktorých rýchliky ani nebudú zastavovať, pre obyvateľov obcí ako Uľany na Žitavou, Hul, Pozba, Lok, Hronsek, Vlkanová, Iliaš, ktorých jediným efektom z tejto dopravy bude hluk prechádzajúcich súprav. Žiadam Vás, aby ste s ohľadom na už vyššie uvedené v prvom rade prehodnotili rozsah teda objem tejto objednávky štátu. Ďalej žiadam, aby v podmienkach súťaže boli ako záväzné podmienky stanovené minimalizované hladiny hlučnosti súprav a aby prevádzkovateľ používal ľahké súpravy, ktoré nebudú spôsobovať vibrácie a hluk ako teraz používané súpravy Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s.

 

Návrh opatrení :

 

Vážený pán minister,

iniciujem týmto vykonanie opatrení jednak všeobecného charakteru do budúcnosti, ktoré sa vzťahujú na celé Slovensko a železničnú osobnú dopravu ako celok a tiež o vykonanie opatrení na konkrétnej trati, ktoré je možné bez zásahov do platného grafikonu a bez veľkých nákladov vykonať ihneď.

 

Opatrenia všeobecné do budúcnosti :

  • Pri tvorbe grafikonu osobnej dopravy skúmať skutočnú potrebu a grafikon tvoriť čo do intenzity nasadzovania spojov a zloženia jednotlivých vlakov s ohľadom na túto potrebu,
  • Posudzovať negatívny vplyv železničnej dopravy a pri tvorbe grafikonu proporcionálne posudzovať prínos pre cestujúcich a negatívne vplyvy dopravy na okolie

 

Opatrenia konkrétne na dotknutej trati :

Do budúcnosti :

  • prehodnotiť skutočnú vyťaženosť spojov a to každého jednotlivo s prihliadnutím aj na jednotlivé dni v týždni a prispôsobiť do budúcnosti grafikon a aj objednávku štátu na budúceho prevádzkovateľa rýchlikovej dopravy na tejto trati potrebám cestujúcej verejnosti. Spoje, ktoré nevykazujú dostatočnú vyťaženosť zrušiť alebo obmedziť veľkosť súprav, najmä je potrebné prehodnotiť efektívnosť vypravovania spojov cez víkendové dni, vo sviatky, resp. v časových úsekoch dňa, keď je minimálny záujem o cestovanie,
  • upraviť grafikon tak, aby nedochádzalo k duplicite spojov – za súčasného stavu doslova jedna súprava naháňa ďalšiu vlakovú súpravu v tom istom smere na tej istej trati, Dostatočná je intenzita vypravovania vlakov v špičke cca jeden vlak za pol hodinu a v časoch, keď je záujem nižší v intervale jeden vlak za hodinu
  • ponechanie „okien“ v grafikone pre nákladnú dopravu v dennom čase tak, aby nákladné vlaky nemuseli využívať nočné časy a čo najväčšiu časť nákladnej dopravy realizovať v denných časoch
  • vytvorenie „časovej nočnej zóny pokoja“ na dotknutej trati, medzi 22,00 hod a 5,00 hod keď na trati nebudú premávať rýchliky
  • vytvorenie „časovej víkendovej zóny pokoja“ teda v sobotu celý deň a v nedeľu predpoludním zredukovať rýchliky a aj osobné vlaky na 50 % počtu spojov oproti bežnému pracovnému dňu
  • všetky osobné vlaky realizovať ľahkými motorovými jednotkami
  • ak mieni rezort dopravy trvať na súčasnej intenzite spojov úmerne k takejto intenzite urobiť bezodkladne opatrenia pri:
  • modernizácii vozového parku – za súčasného stavu na dotknutej trati nejazdí ani jedna ľahká modernizovaná súprava so zníženou hlučnosťou. Najmä ťažké osobné vlaky a rýchlikové súpravy produkujú obrovské vibrácie a hluk Stav týchto súprav nezodpovedá požiadavkám na cestovanie v krajine Európskej únie v 21. storočí
  • modernizácii trate – vybudovanie protihlukových bariér

 

Opatrenia realizovateľné ihneď

  • zníženie rýchlosti vlakov v obytných zónach; v meste Zvolen od železničného priecestia na ulici Borovianska po Zvolen osobná stanica na 50 km/h,
  • inštrukcie pre rušňovodičov k ohľaduplnému prejazdu obytnými zónami, dodržiavanie rýchlosti, používanie zvukových signálov len v prípade nutnosti,
  • osobné vlaky na trase Banská Bystrica – Zvolen a Zvolen – Banská Bystrica v časoch od 4,00 hod. do 6,00 hod a v čase od 20,00 do 23,00 hod. realizovať výlučne ľahkými motorovými súpravami (sú komfortné málo hlučné a ich kapacita postačuje na pokrytie potrieb cestujúcich)
  • pri rýchlikoch, ktoré premávajú na trati Banská Bystrica – Bratislava a Bratislava – Banská Bystrica aspoň pri prvých dvoch ranných rýchlikoch (Krivín, Hron) na trati Banská Bystrica – Zvolen a pri posledných dvoch večerných rýchlikoch (Vojšín, Hron) na trati Zvolen – Banská Bystrica skrátiť jazdné súpravy na štyri vagóny, (na trase do Banskej Bystrice vo Zvolen odpojiť časť vagónov a na ceste v smere do Bratislavy pripojiť vo Zvolene vagóny)

 

Dovoľujem si Vás týmto požiadať o písomné stanovisko k uvedenému stavu veci a o vyjadrenie sa k navrhovaným opatreniam..

 

Ako som už uviedol na začiatku tohto listu, problém opísaný v tomto liste sa netýka len mojej osoby ale rovnako dotknuté sú stovky iných občanov, napr. obyvateľov obcí Hronsek, Vlkanová, v Banskej Bystrici obyvateľov mestskej časti Iliaš a Uhlisko, vo Zvolene obyvateľov ulice Bystrický rad, Borovianska a mestskej časti Podborová. Tento môj list posielam na vedomie starostom obcí a primátorom miest, cez ktoré premávajú vlaky na trati Zvolen – Banská Bystrica. Obraciam sa tiež na mojich bližších a vzdialenejších susedov. Nie so všetkým v tomto liste musia všetci súhlasiť. Dovoľujem si požiadať o podporné stanoviská k tejto problematike, prípadne o vyjadrenie ich názoru na vec na e-mailovú adresu: mika.pavel@stonline.sk

 

S pozdravom

mimoriadne1, mim1, zemetrasenie, seizmograf

Juhozápad Grécka zasiahlo pomerne silné zemetrasenie

29.03.2024 11:04

Otrasy bolo cítiť aj na Kréte a v Aténach.

Poľsko, NATO

Odborníci: Jednostranným vyslaním vojakov sa nestane celé NATO účastníkom vojny

29.03.2024 10:25

Na zatiaľ nepublikovanú správu nemeckých odborníkov sa odvoláva agentúra DPA.

20. rokov od vstupu Slovenska do NATO, prezidentka Zuzana Čaputová, Marián Kurilla

Garancia bezpečnosti či strata suverenity? Slovensko chráni povestný „bezpečnostný dáždnik“ z NATO už dvadsať rokov

29.03.2024 09:30

NATO presadzuje predovšetkým mierové riešenie sporov. Ak však diplomatické úsilie zlyhá, disponuje vojenskými silami pre zabezpečovanie krízového manažmentu.

Maryland most

Maryland dostane od vlády po zrútení mosta 60 miliónov dolárov

29.03.2024 08:37

Dvoch robotníkov sa podarilo zachrániť, u ďalších šiestich už úrady potvrdili úmrtie.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 1
Celková čítanosť: 497x
Priemerná čítanosť článkov: 497x

Autor blogu

Kategórie

Archív